مصرف ساپلیمنت کروم  تأثیری بر قند خون ناشتا ندارد

13 آوریل 2014- قبل از این مصرف ساپلیمنت کروم به افراد در معرض  خطر دیابت  نوع 2 یعنی افراد  پیش دیابتی برای کنترل بیماری و جلوگیری از ابتلا به دیابت توصیه می شد. در مطالعه ی جدید که توسط  محققین دانشگاه  میامی  انجام گردید با آنالیز اطلاعات مربوط به 3 دهه  استفاده از ساپلیمنت کروم بر قند خون دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مصرف ساپلیمنتهای کروم در پایین آوردن قند خون ناشتا  درافراد سالم و افراد دیابتی موثر نیست.

کروم یک ماده ی معدنی است  که انسان در غلظت های بسیار کم  به آن نیاز دارد و بدن بطور طبیعی آنرا از مواد غذایی کسب می کند. در حقیقت موارد بسیار کمی کمبود  این ماده ی معدنی  گزارش شده است.

پرفسور Baileyمی گوید: دربرخی تحقیقات قبلی اعلام شده بود مصرف ساپلیمنت کروم سبب کاهش مقدار قند خون ناشتا می شود، با این حال، ممکن است در بیان  این اثر اغراق  شده باشد  یا اثر درمانهای دیگر همزمان  از جمله تمرینات  ورزشی اشتباهاً تأثیر مصرف  این ساپلیمنت تلقی شده باشد.

همچنین درتحقیقات  قبلی از روشهای مختلفی برای آنالیز و گزارش  نتایج استفاده شده بود. این تفاوتها  در متدولوژی می تواند بطور بالقوه منجر به نتایج متفاوتی  از اثرات این ساپلیمنت یا فقدان تأثیر ساپلیمنت کروم شود.

با این وجود، درب بروی سایر احتمالات  بسته نیست زیرا کروم ممکن است  دارای تأثیرات قابل توجه دیگری در بدن باشد. به گفته ی پرفسور Bailey: اگر چه ساپلیمنت کروم تأثیری درکاهش قند خون  ناشتا ندارد اما ممکن است دارای تأثیرات مفید دیگری بر بدن باشد که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. قندخون ناشتا  تنها یکی از جنبه های سلامت انسان است.

دراین تحقیق به محدودیت های پژوهش های قبلی اشاره شد این کار از طریق بهبود روشهای آماری استفاده شده در تجزیه  و تحلیل  داده ها صورت گرفت. در این پروژه  دانشمندان به بررسی 16 تحقیق منتشر شده از سال 1985 تا 2012 پرداختند. در مجموع 809 نفر در سنین 36 تا 67 سال در این  تحقیقات  شرکت  کرده بودند. ساپلیمنت های کروم که در این آنالیزها بررسی شدند، عبارتند از: کلرید کروم، پیکولینات کروم، نیکوتینات کروم، دی نیکوسیستئینات کروم و مخمر کروم  و دوز کروم استفاده شده از 200 تا 1000 میکروگرم در روز بود.

نتایج این تحقیق درمجله ی Biological Trace Element Researchمنتشر شد. پرفسور Baileyپیشنهاد می کند که تحقیقات  بیشتری برای نشان دادن تأثیر سایر موارد  تشکیل دهنده ی ساپلیمنت های تغذیه ای  بر مقدار  قند خون  ناشتا باید صورت  گیرد.

 منبع :www.medicalnewstoday.com/releases/275359.php

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا